Anmeldelse BBC Music Magazine

... and ...
Natasha Loges, BBC Music Magazine
Torsdag, 21. januar Link

Denne smukt udtænkte optagelse åbner med to værker af Caroline Shaw og Julia Wolfe, sammenflettet med grupper af sakrale værker af Arvo Pärt samt seks Laude fra Cortona i Toscana. De 6 Laude, hentet fra et manuskript fra det 13. århundrede, som først blev opdaget i det 19. århundrede, er fantasifuldt arrangeret af Paul Hillier.

De middelalderlige værker, der er sunget med et enormt udtryksfuldt omfang, fra rustik energi til fortryllende indlevelse, skaber forbindelser med kompositionerne fra det 21. århundrede gennem fælles tonearter, motiver, teksturer og ord. Men der er masser af variation, fra det langsomme og eftertænksomme til det vuggende og dansable. Dette er fremragende programlægning.

Fra de første prøvende toner i 'and the swallow' transporterer Caroline Shaw os ind i en rummelig, tredimensionel verden. Hendes fortolkning af ordene 'How beloved is your dwelling place' åbner med varme, konsonante harmonier, men folder sig derefter ud til de højeste lag af korets spændvidde, som svalen, hvis rede er så smukt besunget.

Energien forstærkes med den første 'Laudario', en overdådig lovsang til Jomfru Maria. Den rustikke, frække tilgang kontrasterer dejligt mod Shaws strenge lydverden. En sådan alsidighed gør hele optagelsen levende.

Wolfes 'Guard my tongue' er et malerisk værk, lange strimler af lyd udfoldet og punkteret med stænk af tekst. Disse akkumuleres igen i nye lag og bygger et tætbemalet lærred. Dets solo-ensemble alternativ mindes i den følgende 'Laudario', der fejrer Kristi fødsel og i de følgende Laudes. Tilsvarende mindes de unison-harmoniske strukturer i Lauderne i Arvo Pärt's Virgencita.

Tematiske forbindelser kan lokkes frem overalt. For eksempel blev Pärts gennemsigtige, harmoniske Kleine Litanei skrevet til genåbningen af St. Virgil's Chapel i Wien, en underjordisk middelalderlig helligdom fra det samme århundrede som Lauderne. Virgencita genkalder ligeledes Lauden der priser Maria. Emnet for Wolfes 'Guard my tongue' påberåbes igen i Pärts 'From the mouths of babes'.

Above all, this is consummate choral singing, luminous, multi-coloured and virtuosic, each word lovingly and clearly enunciated, each line beautifully shaped, in a performance of deep, rapt spirituality. Collectively, Hillier’s singers create moments of exquisite tenderness and stillness, while solos are individual and characterful. The sweet-sour, major-minor world of Pärt’s Kleine Litanei sends shivers down the spine. The sublime, close harmonies of Habitare fratres in unum are weightless and timeless. To close, Pärt’s ‘And I heard a voice’, intones, consolingly, that after their labours, the dead will finally rest.

Frem for alt er dette fuldendt korsang, lysende, flerfarvet og virtuos, hvert ord kærligt og tydeligt fremhævet, hver linje smukt formet, i en fremførelse af dyb, voldsom åndelighed. Samlet skaber Hilliers sangere øjeblikke med udsøgt ømhed og stilhed, mens soloer er individuelle og karakterfulde. Den sursøde, dur-mol verden i Pärt's 'Kleine Litanei' sender kuldegysninger ned ad rygsøjlen. De sublime, tætte harmonier i 'Habitare fratres in unum' er vægtløse og tidløse. Og til sidst, Pärts 'And I heard a voice' toner trøstende, at de døde endelig vil hvile efter deres arbejde.

I would have liked liner notes which tell us more about these fascinating works, but this is a minor gripe. The acoustic of the Garnisonskirken, Copenhagen is sympathetic and warm, the recording quality outstanding, creating a remarkably layered, spatial listening experience. This recording offers spiritual revelation and sonic pleasure from start to finish.

Jeg ville gerne have haft booklet noter, der fortalte os mere om disse fascinerende værker, men dette er et mindre klage. Akustikken i Garnisonskirken i København er sympatisk og varm, optagelsens kvalitetet er fremragende og den skaber en bemærkelsesværdig lagdelt, rumlig lytteoplevelse. Denne optagelse giver åndelig åbenbaring og lydlig velbehag fra start til slut.