Mytologisk Feng Shui på Takkelloftet

Book of Mountains and Seas
Casper Koeller, Sceneblog.dk
Lørdag, 6. november Link

Mytologisk Feng Shui på Takkelloftet.

4 stjerner.

Det er både verdens skabelse og bevarelse der fylder rummet, når Ars Nova Copenhagens 12 sangere fortolker den kinesiske komponist Huang Ruos version af BOOK OF MOUNTAINS AND SEAS. Huang Ruo har sat toner på de 2.400 år gamle skabelsesmyter, som i dukkeføreren Basil Twists mørke iscenesættelse, er blevet en dommedagsfortælling der lader publikum svæve mellem liv og død – mellem Yin og Yang.

Med umiskendelige noter af klimakamp serveres både skabelsen og overlevelsen igennem tableauer formet i mørket, med lysende sole i form af ris lamper, svævende silkestoffer og forstenede træstammer, samt Ars Novas oplyste ansigter i rækker på scenen.

Værket synges på kinesisk, og det kan anbefales at man kaster et blik i programmet hvis man ikke på forhånd kender de fire akter, men over scenen toner der af og til forklarende sætninger frem på engelsk, så hvis man ikke vil nøjes med at blot at føle og fornemme de store temaer, så er der bestemt mulighed for at få en oplevelse af en anden verden.

For the rest of time, the princess fills the sea with pebbles and stones

Formidable Ars Nova Copenhagens tre sopraner, tre alter, tre tenorer og tre basser bliver akkompagneret af to slagtøjsspillere, og er under dirigent Paul Hilliers kompetente ledelse på fremragende vis i stand til at formidle tankerne som de blev nedskrevet i oldtidens Kina. Og vel at mærke samtidig skabe plads til Basil Twists fabulerende scenebilleder, med dukkeførerens blanding af bølgende silkeoceaner og dyr, samt røde sole og dukker på snore og stænger.

Værket er en multinational co-produktion med Den Kongelige Opera og Ars Nova Copenhagen, og er bestilt af Beth Morrison Projects fra New York, samt kunstproducenter fra Canada, Holland, Virginia og Hong Kong, og er helt klart skabt til at kunne turnere world wide.

Basil Twists forestilling BOOK OF MOUNTAINS AND SEAS med Huang Ruos toner lagt i munden på Ars Nova Copenhagen, er indbegrebet af Feng Shui – livsenergiens bevægelser gennem hele universet.